Czy można dysponować towarem nadwyżkowym i niezgłoszonym?
05.11.2013
Czy można dysponować towarem nadwyżkowym i niezgłoszonym?

Nasz dostawca dostarczył zamówiony towar, który dotarł do nas na ciężarówce, został odprawiony zgodnie z fakturą dostawcy i bez rewizji dopuszczony do obrotu.

Podczas rozładunku w magazynie okazało się, faktyczna ilość dostarczonego towaru nie zgadza się z ilością na fakturze – dostarczono więcej towaru niż jest zafakturowane, w związku z tym również na zgłoszeniu celnym podano mniejszą ilość, niż faktycznie została dostarczona. Powiadomiliśmy naszego kontrahenta, który zobowiązał się dosłać poprawioną fakturę. Po naszej stronie pozostaje skorygowanie zgłoszenia celnego.

Pytanie brzmi: czy możemy dysponować tym nadwyżkowym i niezgłoszonym towarem czy też powinniśmy go wydzielić i nie używać do momentu skorygowania dokumentów?

ODPOWIEDŹ:

Należy jak najszybciej złożyć wniosek o korektę zgłoszenia celnego i do wniosku załączyć fakturę korygującą a także pisemne wyjaśnienie od nadawcy towaru, że to z powodu jego pomyłki i błędnie wystawionych dokumentów lub błędnego załadunku, przyjechało więcej towaru, niż wskazywały na to dokumenty (takie wyjaśnienie będzie potrzebne, aby uniknąć postępowania karnego-skarbowego).

Towar (w postaci nadwyżki) nie jest najprawdopodobniej potrzebny organowi celnemu, bo i tak nie był zabezpieczony przez plombę celną. Nie powinien być jednak wprowadzony do obrotu, ponieważ nie posiadacie Państwo dowodu odprawy celnej, czyli dowodu na legalne wprowadzenia towaru na obszar celny UE.

Do wniosku o korektę zgłoszenia można dołączyć pisemne zapytanie do urzędu celnego, czy towar zatrzymać do dyspozycji organu celnego, czy można nim dysponować.

Towar można rozładować na magazyn zwykły (nie miejsce uznane), ale do czasu uzyskania decyzji urzędu w tej sprawie dysponowania towarem, nie należy go użytkować.